Ketamiinin, MAOI-lääkityksen ja buprenorfiinin yhteiskäyttö.

VinkkiJanne
25.3.2020

Hei, olisin kiinnostunut tietämään onko ketamiinilla yhteisvaikutuksia MAOI-lääkityksen kanssa? Yritin aihetta googletella, mutta en löytänyt muuta kuin varoituksia verenpaineen noususta. Minulla on lievästi verenpaine kohollaan, ei tietääkseni muita terveysongelmia.

Entäs buprenorfiini. Olen korvaushoidossa. Ymmärrän, että ketamiinin annostelun kanssa varmaan fiksua ottaa varovaisesti...

Pieniä määriä ketamiinia olisi tarkoitus käyttää masennuksen hoitoon. Olen kokeillut lääkkeitä (SSRI:tä, SNRI:tä ja voxraa, nyt sitten MAOI:t käytössä) kokeillut ja myös keskusteluterapiaa 3 eri otteeseen, mistään ei ole ollut apua. Ainoa mikä hieman auttaa on tuo korvaushoito mutta silti jatkuvasti voimaton ja jaksamaton olo. Ajattelin josko tällä saisi jollain tapaa elämästä kiinni.

Ketamiini ja MAOI ei pitäisi olla kaikkein huolestuttavin yhdistelmä mutta varovainen kannattaa olla. Jos sattuisi käymään niin, että metoksetamiinia olisi myyty ketaminiina ja siihen olisi päälle vielä mao-estäjän vaikutukset niin se voisi olla jo huonompi juttu, koska metoksetamiinilla on monipuolisempia vaikutuksia kuin ketamiinilla.

Buprenorfiinin yhteisvaikutusten osalta tiesitkin, että kannattaa annostella varovasti. Opioidien ja ketamiinin yhdistämiseen liittyy sekä tajunnantason alenemisen riski että oksentamisen riskin lisääntyminen ja yhdessä nämä muodostavat riskin oksennukseen tukehtumisesta.

Mutta tässä on ehkä toinenkin oleellinen seikka. Tilanteesi kuulostaa kuvailusi perusteella hoitoresistentilta masennukselta, jota yrität lievittää ketamiinilla.

Ketamiinin käytöstä hoitoresistentin masennuksen hoitoon on ainakin yksi hyvä kotimainen artikkeli, jonka lukemista suosittelisin, jos aiot säännöllisemmin ottaa ketamiinia tähän tarkoitukseen. Artikkeli on vuodelta 2017, joten voi olla, että tietämys joistain asioista on päivittynyt sen jälkeen. https://www.duodecimlehti.fi/duo13478

Oleellinen huolenaihe tuleekin ilmi artikkelin johdannosta:
”Pitkäaikaisen ketamiinihoidon turvallisuutta ei tunneta riittävästi. Sen mahdollisia haittoja ovat psykoosiriskin lisääntyminen, kognitiivisen suorituskyvyn heikkeneminen, huumeriippuvuuden kehittyminen, tehon hiipuminen ja hoidon loputtua masennuksen nopean uusiutumisen aiheuttama psykologinen kuormitus.”

Myöhemmin artikkelissa todetaan ”yli puolet saa ketamiinista hoitovasteen, ja noin kolmaosa saavuttaa elpymän”.

Tämä kuulostaa siltä, että vaikka saisikin vasteen niin 2/3 ei saavuta elpymää, jolloin hoidon loputtua voi tulla masennuksen nopea uusiutuminen, mikä voi olla rankka juttu sen jälkeen, kun on jo kerran tuntenut olonsa paremmaksi. Ilmeisenä ratkaisuna tällaiseen tilanteeseen voi tietenkin mieleen tulla jatkaa ketamiinin käyttämistä ja näin voi syntyä riippuvuus.

Myöhemmin todetaan myös ”pitkäaikaisessa huumekäytössä ketamiinin psykotomimeettinen teho vähitellen heikkenee, ja monet käyttäjistä sairastuvat masennukseen”.

Eli riskinä voi olla, että yritys itselääkitä hoitoresistenttia masennusta ketamiinilla voi mahdollisesti johtaa masennuksen pahentumiseen. Artikkelissa todetaan myös, että ketamiini soveltuu hoitoresistentin masennuksen tehostetun hoidon käynnistämiseen osana muita hoitomuotoja. Ketamiinihoito siis tukee muita hoitomuotoja, joilla on toivottavasti saavutettu jonkinlaista vaikuttavuutta siinä vaiheessa, kun ketamiinihoito lopetetaan. Ketamiinia ei siis käytetä yksistään muuten kuin kertaluontoisesti akuutin itsemurhariskin lievittämiseen.

Artikkelissa kerrotaan, että Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ketamiinihoidon ehdottomia vasta-aiheita ovat mm. huumeriippuvuus ja epäily siitä, ettei potilas kykene psykologisesti kestämään masennuksen mahdollista voimistumista hoidon päättymisen jälkeen. Koska olet korvaushoidossa, niin voisin kuvitella, että sinulle ei annettaisi ketamiinihoitoa.

Hoitoresistentin masennuksen hoitoon on keinoja, joita et maininnut käyneesi läpi. Pystyisitkö ottamaan Wickr:llä yhteyttä niin voimme keskustella asiasta lisää kahden kesken? Ehkä sinulle voi löytyä vielä muitakin vaihtoehtoja.